بسته های نوروزی انجمن کتاب روشنا

سلام
از قدیم و ندیم رسم بر این بوده که رسانه ها دم عید بروند و از آدم های مهم بپرسند که: توی عید چه بخوانیم؟
ما هم که خیلی مهم هستیم (هیچ کس هم این را حس نکرده باشد، خودمان که حسّش کرده ایم!) تصمیم گرفتیم یک بسته پیشنهادی برای عید ترتیب بدهیم از کتاب های خواندنی که ربطَکی هم به کتاب های درسی و کلاس هایتان دارند.
این بسته محصول همکاری ما و دبیران محترمتان است و شما باید لطف نموده، یکی اش را انتخاب کرده (و بخوانید!) و فعالیتی که برایش پیشنهاد شده را انجام دهید. ضمناً، با توجه به ربط کتاب به درس یا درس هایی که در توضیحات بهش اشاره شده، 2 نمره ی امتیازی در نمره ی مستمر شما درج خواهد شد.
همان طور که ملاحظه می فرمایید هر کتاب برای 15 نفر ظرفیت انتخاب دارد. 
پس بجنبید و قبل از آن که موضوعات موردعلاقه تان تمام شوند، انتخابتان را ثبت بفرمایید.
عیدتان خوش!
و سالتان پر از کتاب خواندن های نیکو!
انجمن روشنا
 
 
وقت «اندازه گیری دنیا» ست...
این کتاب اصلاً اسمش داد میزند که راست کار جغرافیدان و ریاضیدان بزرگواری چون توست! پس اگر ذرّه ای عشق به یکی از این دو درس شریف در قلبت احساس می کنی، در انتخاب این کتاب تردید نکن!
بعد هم یک «مرور کتاب» پانصد کلمه ای بنویس و دیگران را به خواندنش برانگیز!
تذکّر: برای این که بدانی «مرور کتاب» چیست و چه طور نوشته می شود به این پیوند مراجعه کن.
ظرفیت: 15 نفر
 
 
ملاقات با «خدمتکار و پروفسور» در اوان سال نودوهشت...
حافظه ی پروفسور –که استاد دانشگاه و متخصص نظریة اعداد است- تنها 80 دقیقه یاری اش می کند و این تازه یکی از سختی های کار کردن پیش اوست. قبل از خدمتکاری که راوی داستان است، نٌه نفر در خانه ی پروفسور کار کرده و از آن انصراف داده  اند. حالا ماییم و داستان پروفسور و خدمتکار و جذر! این که جذر کیست...
اختیار دارید! باید یک چیزی برای خودتان بماند دیگر! نمی شود که همه اش را لو بدهم!
این کتاب را به پاس سرسوزن ذوق ریاضی که در وجودت داری برگزین و پس از خواندنش، در یک «مرور کتاب» پانصد کلمه ای به دیگران معرفیاش کن!
تذکّر: برای این که بدانی «مرور کتاب» چیست و چه طور نوشته می شود به این پیوند مراجعه کن.
ظرفیت: 15 نفر
 
 
چه کسی میخواهد «معمّاهای شهرزاد» را حل کند؟
شهرزاد، این شخصیت افسانه ای. این اسطورة «چانه» و «کِش»! (خدایی اش چانه ی دیگری سراغ دارید که توانسته باشد هزارویک شب داستان گفتن را کِش بدهد؟) ظاهراً در نسخه ی دیگری از کتاب –که از خوش شانسی ما نویسنده «معماهای شهرزاد» بهش دست پیدا کرده و از بدشانسی ما قسم یاد کرده که هرگز عنوانش را فاش نکند- شهرزادخانم غیر از داستان گویی، به چیستان سرایی و معمّاپردازی هم اشتغال داشته! و یک چندهزار شبی هم جانش را از این راه خریده!
نتیجه می گیریم بلد بودن دو-سه تا معمّای خفن ممکن است یک روزی بدجور به کارتان بیاید (قطعاً به شرط بلد بودن جواب نیز هم!) و ما هم که از علاقمندان و طرفداران شماییم گفتیم در این تعطیلات فرصتی برای تمرین این راه «نجات جان» برایتان فراهم کنیم! ضمناً آن بخش از تفکّرتان که این همه سال انجمن ارجمند تفکر ریاضی در راه تقویت و پرورشش کوشیده نیز اندکی قلقلک داده شود!
این کتاب را بخوانید و یکی یا دو تا از معمّاهایش را در جمع فامیل و دوستان طرح کنید و گزارشی از مسیر یافتن پاسخ و انواع پاسخ هایی که تا رسیدن (یا نرسیدن!) به پاسخ درست ارائه شده اند، برای ما بنویسید!
ظرفیت: 15 نفر

 
داستان «قلندر و قلعه»...
جوان سی وهشت ساله ای را در بهار زندگی اش کشتند (تو بگو شربت شهادت را به زور بهش نوشاندند) چون حرف های غریبی میزد...
سال بعد (یا سال بعدترش) قرار است در کتاب فلسفه تان با افکار و اندیشه های شهاب الدین سهروردی –که عقل سرخی داشت و مرگی سرخ تر- آشنا شوید. امّا اگر الان یک کتاب بخوانید که هم رمان است و هم راهی برای آشنایی با آراء غریب شیخ شهید، به جایی برنمی خورد. این کتاب را با عنایت به «فلسفه» و «ادبیات» انتخاب کنید و پس از خواندنش یکی از این دو فعالیت را انجام دهید:
- اندیشه های فلسفی (و نه توالی وقایع زندگی اش را) را استخراج و در یک گزارش 500 تا 1000 کلمه ای برای ما مکتوب کنید. (به طور خلاصه بگویید که این جناب سهروردی حرف حسابش چه بود؟)
- در یک یادداشت 500 کلمه ای نشان دهید که نویسنده از چه عناصر یا ساختارهای نحوی برای فضاسازی اثر و ساختن «لحن» ویژه شخصیت ها بهره برده است؟
ظرفیت: 15 نفر

 
سفر به تبعیدگاه «مردی در تبعید ابدی»...
ملّاصدرای شیرازی را سال های بیشتری زنده گذاشتند امّا به همان نسبت سال های بیشتری از رنج زیستن و بالا و پایین دنیا بهره مند شد! اگر دلتان یک رمان می خواهد با کلّی جمله برای فکر کردن، و اگر همان قدر که «داستان» افسونتان می کند، شیفته ی اندیشیدن و «درنگ» هستید، بلاشک این کتاب برای شماست!
بخوانیدش و اندیشه های فلسفی (و نه خط زندگی اش را) را استخراج و در یک گزارش 500 تا 1000 کلمه ای برای ما مکتوب کنید. (به طور خلاصه بگویید که این جناب صدرای شیرازی حرف حسابش چه بود؟)
ظرفیت: 15 نفر

 
از «سپیده دم اندیشه» تا دیروز بعدازظهر!
توجّه: این پیشنهاد ویژه ی دانش آموزان پایه ی دهم است.
از اوّل سال تا حالا ساعت های شریف فراوانی را در کلاس تاریخ صرف گفتگو دربارة «تمدّن»، ویژگی هایش و نحوة ساخته شدن و شکل گیری اش کرده اید. به نظرمان رسید این عید فرصت خوبی برای بازگشتن به این مفهوم و بررسی آغاز تمدن ایرانی است.
این کتاب (یا جلد دوم از همین مجموعه که اسمش «فراز و فرود» است) را «عشق تاریخ» ها انتخاب کنند و بعد از خواندنش، یک گزارش خلّاقانه و مصور از یکی از فصل های کتاب که برایشان جذّابتر بوده تهیه کنید. مکتوب یا دیجیتال! روی کاغذ یا در پاورپوینت! (دیگر بهتان سرنخ ندهم که تعطیلات فرصت خوبی برای بازدید از مکان های تاریخی یا حضور در موزه هاست! و این هر دو سخت به کار تهیّة گزارش میآیند...)
ظرفیت: 15 نفر

 
مسلمانان مرا «وقتی دلی» بود...
توجّه: این پیشنهاد ویژه دانش آموزان پایه ی یازدهم است.
وقتی بچّه بودم داستان زندگی «مصعب بن عمیر» را در یکی از آن کتاب های جیبی اوّل انقلاب –که اصطلاحاً بهشان «جلدسفید» می گفتند- خواندم. اسم کتاب «اشراف زادة مسلمان» بود. و چه داستانی داشت! از چه روزگار غریب و ناشنیده ای سخن می گفت! حتی عقل هفت-هشت سالة من هم می فهمید که چه بار دراماتیکی دارد این قصّه. اسطورة «رفتن پسر نافرمان از خانه» این بار چه متفاوت رٌخ داده و روایت شده بود... 
آن کتاب دیگر یافت می نشود امّا از بخت شما نویسندة دیگری دست به قلم شده و همة مهارتش را برای دوباره تعریف کردن آن داستان به کار گرفته. این کتاب را با نظر به کلاس «تاریخ» یا کلاس «دین و زندگی» انتخاب کنید و بعد از خواندنش، در یک گزارش 500 تا 1000 کلمهای سه تا از شخصیتهای تاریخ صدر اسلام را تحلیل کنید!
ظرفیت: 15 نفر

 
بیا «خاطرات سفیر» را بخوانیم...
توجّه: این پیشنهاد ویژة دانش آموزان پایة دهم است.
دختری با اعتماد به نفس فراوان (در حدّ اعتماد به سقف!) بلند می شود می رود فرانسه تا ادامه تحصیل بدهد. (بله. قصد ازدواج نداشته.) و آن جا یک باره می بیند که هیچ کس با او به عنوان «نیلوفر شادمهری» مواجه نمی شود. همه او را سفیر دینش و سفیر کشورش می بینند! او هم حسابی در نقش فرو می رود و باورش می شود که: و ما علیک الّا البلاغ المبین!
فوقع ما وقع!
این کتاب را با گوشه چشمی به کلاس «دین و زندگی» انتخاب کنید و یکی از بخش هایش را که برایتان جذّابتر بوده برای ما به زبان خودتان بازنویسی کنید. ضمناً این کتاب به درد علاقمندان به گردشگری و سفرنامه نویسی هم می خورد. چون بالاخره خانم سفیر «سفر» کرده دیگر!
ظرفیت: 15 نفر

 
«یک عاشقانة ناآرام»...
توجّه: این پیشنهاد ویژة دانش آموزان پایة یازدهم است.
دربارة ازدواج –این مرحلة مهم از زندگی- خیلی گفته اند و شنیده ایم (یا نشنیده ایم! بسته به این که گوشمان در آن لحظه آن بوده یا آف!) امّا خواندن داستان شروع و تداوم یک زندگی مشترک، با همة بالا و پایینش، با همة تلخی ها و شیرینی هایش چیز دیگری است. جنسی متفاوت که زوایای دیگری را به نمایش می گذارد. به خرید بلیت برای حضور در خانة یک زوج و تماشای چند سال از با هم بودنشان می مانَد! و کیست که از چنین بختی چشم بپوشد؟
این کتاب را بخوانید و یک گزارش شفاهی از آن در اوّلین جلسة کلاس «دین و زندگی» در سال 98 ارائه کنید!
ظرفیت: 15 نفر

 
با جناب «اٌدیپوس» آن هنگام که در حال عقده ای شدن بود...
یا: این شما و این «افسانه های تبای»!
آقا این کتاب از هر گونه تبلیغ ما بی نیاز است! از آن کتابهای پایه در علوم انسانی است که توصیه کردنش اصلاً به این که هدف نهاییتان و محبوب ترین زمینة مطالعاتیتان چیست بستگی ندارد! به درد همه می خورد. از اٌدبا، مورخان و اسطوره شناسان تا روان شناسان و جامعه شناسانِ آینده!
سه نمایشنامة به هم پیوسته با ترجمه ای بی نظیر و مقدّمه و مؤخّره ای درخشان که به اواخر!!! سرنوشت یک خاندان شاهی می پردازند. خاندانی که اینجا و آنجای نظریات علوم انسانی بی هوا یا با اخطار قبلی سروکلّه شان پیدا می شود! و چه بهتر که در این تعطیلات آشنایی مختصری باهاشان پیدا کنیم!
این کتاب را بخوانید و یکی از دو فعالیت زیر را با گوشة چشمی به درس های «روانشناسی» و «ادبیات» انجام دهید:
- در یک گزارش 500 تا 1000 کلمه ای توضیحی اجمالی از «عقدة ادیپ» در نظریه های روانشناسی ارائه دهید.
- گونة ادبی «تراژدی» را –با رجوع به حداقل دو منبع- در یک گزارش مکتوب 500 تا 1000 کلمهای معرّفی کنید.
ظرفیت: 15 نفر

 
همراه با مامان، در جستوجوی معنای زندگی...
توجّه: این پیشنهاد ویژة دانش آموزان پایة یازدهم است.
شش تا داستان. که راستِ کار آنها هستند که قصد دارند در آینده «روان درمانگر» شوند. جدای از آن که خواندن این داستانها یک مواجهة زیرپوستی با مکتب فلسفی «اگزیستانسیالیسم» هم هست، چه چیزی در یک تعطیلات دلپذیر، خوشتر از استراحت در شش ایستگاه برای تفکّر و بازاندیشی در خویشتن است؟ (ممکن است بگویید خیلی چیزها! ولی من حرفتان را نشنیده میگیرم.)
این کتاب را بخوانید و یکی از داستان هایش را در قالب یک یادداشت روانشناختی 500 تا 1000 کلمه ای تلخیص کنید (از داستانش فاکتور بگیرید و مغز روانشناختی اش را برای ما رو کنید. بی زحمت.)
ظرفیت: 15 نفر

 
* آیا از ارتباط مشکوک "اخلاق یهودی و تمدن غربی" مطلعید؟
آدم های مختلفی سعی کرده اند ردّ این "وضع جدید" و "جهان مدرن" را در تاریخ بگیرند و بفهمند چی شد که این جوری شد؟
چی شد که جای خیلی چیزها عوض شد؟ و آن چه که تا الان "مهم" بود رفت به ته جدول و به جایش یک عالَم از "غیرمهم"های دیرین به صدر جدول صعود کردند؟
این کتاب نمونه ای از این ریشه یابی ها و ربط برقرار کردن هاست. به نظرتان این دو مورد بی ربط به هم اند؟ رفقای علاقمند به "جامعه شناسی" می توانند بخوانندش و ببینند که آیا نویسنده از پس تبیین این ارتباط برآمده یا نه؟
بعد از خواندن خلاصه ای (حداکثر 5000 کلمه) ازش تهیه کنید که هم به کار دنیایتان می آید و هم به درد آخرت!

توضیحات:
1- هر کلاس ظرفیت محدودی دارد وبه ترتیب اولویت، کسانی که زودتر ثبت نام کنند در اولویت هستند. بعد از تکمیل ظرفیت کلاس، گزینه ی مربوطه غیرفعال خواهد شد.
2- شما مجاز به انتخاب تنها یک عنوان کارگاه هستید. بر مبنای شماره ملی شما،‌ امکان ثبت یک شماره ملی برای دو بار نخواهد بود.
3- سعی کنید با دقت و بررسی کافی انتخاب کنید تا نیازی به تغییر کارگاه نباشد.

نام و نام خانوادگی*

پایه تحصیلی*

کدملی*

برنامه ی مورد نظر خود را انتخاب کنید *

- کتاب «اندازه گیری دنیا»
- کتاب «خدمتکار و پروفسور»
- کتاب «معمّاهای شهرزاد»
- کتاب «قلندر و قلعه»
- کتاب «مردی در تبعید ابدی»(ظرفیت تکمیل می باشد)
- کتاب «سپیده دم اندیشه» - مخصوص پایه ی دهم
- کتاب «وقتی دلی» - مخصوص پایه ی یازدهم
- کتاب «خاطرات سفیر» - مخصوص پایه ی دهم
- کتاب «یک عاشقانة ناآرام» - مخصوص پایه ی یازدهم(ظرفیت تکمیل می باشد)
- کتاب «اٌدیپوس»
- کتاب «در جستوجوی معنای زندگی» - مخصوص پایه ی یازدهم
- کتاب «اخلاق یهودی و تمدن غربی»(ظرفیت تکمیل می باشد)

تصویر امنیتی *